Enskilt avlopp: Ansök eller anmäl

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du ansöka om att anlägga en enskild avloppsanläggning för upp till 200 pe (personekvivalenter). Du kan också ansöka/anmäla om ändringar på din nuvarande anläggning. 

I e-tjänsten kan du ansöka/anmäla om följande

  • Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT) 
  • Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC) 

  • Anmälan om inrättande av avloppsanläggning för bad-, disk-, och tvättvatten (BDT) 

  • Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning  

Dokument till ansökan/anmälan 
När du ansöker/anmäler om ett enskilt avlopp så finns det flera dokument som behöver bifogas. Du kan bifoga dokumenten direkt i e-tjänsten eller skicka dem med post.  

På sektionsritningen ska följande framgå:

  • Avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden.  

  • Spridarledningarnas avstånd till grundvattenytan, eller berg, ska framgå.   

  • Spridarledningarnas avstånd till markytan ska framgå. 

 

Är någon av reningsstegen så kallade markbaserade reningssteg (infiltration eller markbädd) ska också följande framgå:  

  • Placering av spridnings- och dräneringsrör. 

  • Tjockleken och kornstorlek på anordningens olika lager.  

Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen.
Till exempel produktblad och slamtömningsinstruktioner. 

Kornfördelningsdiagram/siktkurva/perkolationstest, om du ska anlägga en infiltrationsanläggning. 

När du har ansökt 
Efter att vi har fått in din ansökan eller anmälan kommer vi kontakta entreprenören eller dig för att boka in ett platsbesök. Vid platsbesöket gör vi en bedömning av den planerade avloppsanläggningen och dess placering, vi bedömer även vilka skyddsnivåer för hälsoskydd och miljöskydd som gäller på fastigheten. När en ansökan/anmälan är komplett har vi en handläggningstid på cirka 6 - 8 veckor, tänk på att handläggningstiden kan bli längre om ansökan/anmälan inte är komplett. 

När din ansökan eller anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar kommunen tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du fått ett beslut från Myndighetsnämnden och detta beslut vunnit laga kraft. 

Avgift 
För handläggning i ärendet tar vi ut en avgift enligt taxa som är beslutad av kommunfullmäktige. Läs mer om avgifterna här.

För dig som inte har e-legitimation
Du kan även ansöka om avlopp genom att ladda ner vår pappersblankett. Blanketten ska sedan fyllas i och skicka in via post eller e-post. 

Frågor om e-tjänsten

Kontaktcenter
kommun@alvdalen.se
0251 31300

Personuppgiftsansvarig

Kommunstyrelsen
kommun@alvdalen.se

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation (ex. Bank-ID, Freja eID)

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa