Anmäl behov av specialkost
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du anmäla behov om specialkost för barn, elever och personal i förskola och grundskola. I e-tjänsten kan du:
- Ansöka om specialkost.
- Förlänga beslut om specialkost.
- Avsluta behov av specialkost.
Du anmäler som vårdnadshavare för ditt barn eller för dig själv om du är personal.
Du kan ansöka om:
- Specialkost. Om du eller ditt barn har allergi, intolerans eller andra matrelaterade sjukdomar eller symptom.
- Behovsanpassade måltider. Om du eller ditt barn har selektivt ätande på grund av neuropsykiatriskt funktionshinder (NPF) eller annan medicinsk anledning.
- Anpassade måltider. Om du eller ditt barn av etiska eller religiösa skäl behöver fläskfri, blodfri, inälvsfri eller vegetarisk kost.
Läs gärna mer om mat i förskola och skola.
Du kan inte använda e-tjänsten. Kontakta Kontaktcenter för att få en ansökningsblankett genom att mejla kommun@alvdalen.se eller ringa 0251-313 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende.
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende. Svenskt regelverk kring allmänna handlingar gäller, vilket innebär att uppgifterna kan komma att sparas för all framtid enligt Tryckfrihetsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen samt Arkivlagen.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa om hur vi på Älvdalens kommun behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR), (https://alvdalen.se/kommun-och-politik/rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@alvdalen.se
Kontaktcenter
kommun@alvdalen.se
0251-313 00
alvdalen.se/
Följande behövs för e-tjänsten
- Fullständigt personnummer
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation