Livsmedelsverksamhet - anmäla ny verksamhet eller ändring/avslut av befintlig verksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningVälkommen att lämna uppgifter om en livsmedelsverksamhet i Älvdalens kommun!
Här anmäler du att du ska starta en ny livsmedelsverksamhet eller ändra/avsluta en befintlig livsmedelsverksamhet. Din livsmedelsverksamhet måste vara registrerad hos oss på Samhällsenheten innan du startar. Du får starta din verksamhet så fort du får ett beslut om registrering från oss eller två veckor efter att du skickat in din anmälan. Observera att företagare som startar livsmedelsverksamheter utan att ha anmält detta i förväg riskerar att få en sanktionsavgift.
Om din livsmedelsverksamhet är certifierad enligt någon av de standarder som Livsmedelsverket har granskat och upptagit i sin förteckning kan det medföra att kontrollfrekvensen minskar. Du kommer då behöva ladda upp ditt certifikat i e-tjänsten och behöver därför ha det tillgängligt.
Läs mer om vilka standarder som kan ge reduktion på Livsmedelsverket Reduktion av kontrollfrekvens genom tredjepartscertifiering.
Logga in med din egen e-legitimation
Som företrädare för företaget så använder du din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten, exempelvis Mobilt BankID. I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistikmyndigheten SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Anmäl till rätt myndighet
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
Relaterad information
Så här hämtas dina företagsuppgifter (bolagsverket.se).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende.
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi har behov av att handlägga ditt ärende. Svenskt regelverk kring allmänna handlingar gäller, vilket innebär att uppgifterna kan komma att sparas för all framtid enligt Tryckfrihetsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen samt Arkivlagen.
Övriga upplysningar
Här kan du läsa om hur vi på Älvdalens kommun behandlar dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR), (https://alvdalen.se/kommun-och-politik/rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till Integritetsskyddsmyndigheten. Besök deras hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@alvdalen.se
Kontaktcenter
kommun@alvdalen.se
0251-313 00
www.alvdalen.se